9 maart 2021 - 16:40 - Economie
Searious Business, een Nederlands bedrijf dat door Marjane en Label’Vie wordt gesteund, wil de inzameling en recycling van wegwerpverpakkingen van levensmiddelen in Marokko verbeteren.
Marokko produceert jaarlijks meer dan een miljoen ton plastic afval, waarvan 60% zonder voorafgaande controle op openbare stortplaatsen terecht komt, 33% in de natuur wordt gedumpt en slechts 7% wordt gerecycled, meldt La Vie Eco. Deze cijfers spraken de in 2016 opgerichte Nederlandse sociale onderneming Searious Business aan.
Om verandering te brengen in deze situatie is het Nederlandse bedrijf van plan om een project op te zetten met de naam MOSSUP (Moroccan Supermarkets Tackling Single-Use Plastics), dat erop gericht is Marokkaanse supermarkten bewust te maken van de noodzaak om afval te recyclen tot kunststoffen voor eenmalig gebruik. Om dit project tot een succes te brengen, heeft het bedrijf de medewerking gevraagd van Marjane en Label’Vie, twee supermarktketens die gespecialiseerd zijn in massadistributie.
De stad Rabat is geselecteerd voor de proeffase, die over ongeveer tien dagen begint. Na deze eerste ervaring kunnen het Nederlandse bedrijf en zijn Marokkaanse partners het project verder ontwikkelen, dat tot doel heeft de inzameling en recycling van plastic voedselverpakkingen te verbeteren en uiteindelijk een recyclingsysteem met detailhandelaars op te zetten om de hoeveelheid plastic afval die in de natuur wordt gedumpt te verminderen.
Het MOSSUP-project wordt uitgevoerd met financiering van het programma onderzoek en innovatie voor midden- en kleinbedrijf van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het wordt uitgevoerd door de Nederlandse sociale onderneming Searious Business, in samenwerking met de Marokkaanse vereniging voor de bescherming van het milieu en het klimaat (ASMAPEC).
Ouders Sidra (4) vertellen over overlijden dochtertje op school in België
Vintage vibes in nieuwe song Samira Said (video)
Marokkaanse marine onderschept vijf ton hasj voor kust Al Hoceima
Drie mensen verpletterd door lift in hotel in Casablanca
Marokkaanse toerisme richt zich op Gen Z met TikTok-campagne
Tarik Khbabez bevestigt deelname aan Glory Grand Prix
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten