Zoeken

Meisjes gelijk aan jongens in wiskunde in Marokko

29 april 2022 - 18:20 - Marokko

©

Volgens het laatste UNESCO-rapport verdwijnt de ongelijkheid tussen meisjes en jongens op het gebied van leren. In Marokko zijn meisjes begonnen met jongens te concurreren, niet alleen bij lezen maar ook bij wiskunde.

Binnenkort zal de kloof tussen jongens en meisjes in wiskunde verdwijnen. In het UNESCO-jaarrapport over gendergelijkheid zijn gegevens uit 120 landen, waaronder Marokko, geanalyseerd met betrekking tot basis- en middelbaar onderwijs. Daaruit blijkt dat jongens al vele jaren betere resultaten voor wiskunde halen dan meisjes. Uit de tabel blijkt echter dat deze ongelijkheden geleidelijk afnemen.

Lees ook: Marokko: privéscholen presteren beter dan openbare

In Marokko bijvoorbeeld presteren meisjes 10 procentpunten beter dan jongens bij het lezen. En als zij hun achterstand in wiskunde kunnen inhalen, betekent dit dat het besef groeit dat vooroordelen en stereotypen die het leren kunnen beïnvloeden, kunnen worden weggewerkt. Het verslag roept ook op om meisjes aan te moedigen hun potentieel te verwezenlijken in plaats van hen te ontmoedigen.

Volgens het verslag presteren meisjes in midden- en hoge-inkomenslanden aanzienlijk beter in middelbare wetenschapsvakken. Zij zijn echter minder geneigd een wetenschappelijke carrière na te streven. In Marokko betreden echter steeds meer meisjes de wereld van wetenschap en technologie en gaan zij wetenschappelijk onderzoek doen. Een bewijs hiervan zijn de wedstrijden die meisjes de afgelopen jaren hebben gewonnen in wiskundeolympiades op nationaal, regionaal en internationaal niveau.

Lees ook: Meeste Marokkaanse leraren hebben niet het vereiste niveau

"Er moeten meer gegevens worden verzameld, maar recente studies hebben al een bijna algemeen beeld helpen schetsen van de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op het gebied van leerresultaten. Meisjes doen het beter dan jongens bij lezen en wetenschappen en lopen hun achterstand bij wiskunde in. Door hardnekkige vooroordelen en stereotypen is het echter onwaarschijnlijk dat zij topwiskundigen worden. We moeten ervoor zorgen dat mannen en vrouwen gelijk zijn in het leren en dat elke student zijn potentieel kan bereiken," aldus Manos Antoninis, directeur van het UNESCO Global Monitoring Report on Education.

Bladna.nl

Bladna.nl - 2024 - Contact - Over Bladna.nl - Privacybeleid - Ons team