11 november 2020 - 18:20 - Economie
De Wereldbank gaat 150 miljoen dollar investeren in kwalitatief hoogstaand openbaar vervoer en lokale infrastructuur voor stadsvervoer in Marokko. Het gaat om een aanvulling op het Marokkaanse stadsvervoerprogramma dat in 2015 werd gelanceerd.
Het doel van de aanvullende financiering is om het programma aan te passen aan de nieuwe prioriteiten die er zijn ontstaan door de uitbraak van het coronavirus. "De Covid-19-pandemie onderstreept meer dan ooit het belang van investeringen in veilig, betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer voor economische en sociale inclusie en beperking van de klimaatverandering", aldus Jesko Hentschel, Country Director van de Wereldbank voor de Maghreb.
Tot nu toe hebben de investeringen van dit programma geleid tot een toename van 40.000 gebruikers van stadsvervoer per dag, dankzij de verbeterde kwaliteit van de diensten. Als het programma is voltooid is de verwachting dat dagelijks ongeveer 130.000 Marokkanen gebruik kunnen maken van het vernieuwde openbaar vervoer.
De aanvullende financiering van de Wereldbank is ook bedoeld om de toezichtmechanismen en het beheer van de sector te verbeteren. De lokale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het stadsvervoer, krijgen technische en strategische ondersteuning bij het ontwikkelen van duurzame diensten. Daarnaast moeten er transportcorridors komen, met name in de vorm van hoogwaardige busdiensten, om de bevolking een betere toegang te geven tot economische kansen en sociale diensten.
Drugssmokkel Marokko-Spanje: "Messi van de Hasj" voor de rechter
Seksuele intimidatie: werknemer wint zaak tegen Marokkaanse consulaat Murcia
Spanje voert militaire oefeningen uit nabij Marokko
Marhaba 2024: lage prijzen voor Marokkaanse diaspora?
Romain Saïss: einde van de regeerperiode?
Marokkaanse influencer Ezzoubair Hilal in geheim getrouwd (foto’s)
Woonhulp Marokko: gemengd succes
Oracle werft ruim 1000 ingenieurs aan in Marokko
Nieuwe regeling voor inkomstenbelasting op vastgoed in Marokko
Algerije wil Marokko van troon stoten op Europese tomatenmarkt
Marokko’s tarweleveranciers: Rusland in, Oekraïne out
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk