8 september 2022 - 14:00 - Economie
Marokko beschikt over goede omstandigheden voor de ontwikkeling van een batterij-industrie voor elektrische voertuigen. Het land is reeds onderhandelingen begonnen met enkele fabrikanten om dit doel te bereiken.
Marokko is één van de tien grootste producenten van kobalt ter wereld en kan op basis van zijn voorraden een batterij-industrie voor elektrische voertuigen opbouwen. Kobalt is een belangrijk bestanddeel van accu’s voor elektrische voertuigen. Kobalt komt voornamelijk uit de Democratische Republiek Congo, waar 70% van al het kobalt ter wereld wordt gedolven. Door de prijsontwikkeling is het voor fabrikanten moeilijk om kobalt aan te kopen, terwijl de vraag sterk stijgt. Vanwege deze moeilijkheden geven zij de voorkeur aan andere, goedkopere alternatieven.
Lees ook: Marokko gaat op grote schaal batterijen voor elektrische auto’s produceren
Fabrikanten geven er de voorkeur aan dure kobalt, nikkel en mangaan te vervangen door ijzer en fosfaat. Zij hebben niet dezelfde levensduur als NMC-batterijen, maar LFP-batterijen op fosfaatbasis zijn goedkoper, veiliger en gaan langer mee. Dit is een ander voordeel voor Marokko, dat 70% van de fosfaatreserves in de wereld bezit. "De minerale reserves van Marokko voor batterijen versnellen zijn intrede in de productie van elektrische voertuigen," zegt een studie van de Amerikaanse denktank Middle East Institute.
Lees ook: Marokko wordt hub voor productie elektrische voertuigen
Marokko heeft nog een voordeel: het is één van de meest geavanceerde landen op het gebied van groene energie. Niet alleen is er de garantie dat groene mobiliteitsvoertuigen op een duurzame en milieuvriendelijke manier worden geproduceerd, maar er is ook de constante mogelijkheid van elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen zoals zonne- en windenergie.
Koning Mohammed VI ontvangt Saoedische prins in Casablanca
Marokko-Spanje: maritieme grensafbakening in een impasse
Kwalificatie WK-2030: Walid Regragui heeft luxe-probleem
Brahim, als baby in Berkane gestolen, op zoek naar identiteit
Met de trein van Madrid naar Casablanca vóór 2030?
Marokko gaat TikTok beperken
Chinese koperreus vestigt zich in Marokko
Woonhulp Marokko: gemengd succes
Oracle werft ruim 1000 ingenieurs aan in Marokko
Nieuwe regeling voor inkomstenbelasting op vastgoed in Marokko
Algerije wil Marokko van troon stoten op Europese tomatenmarkt
Marokko’s tarweleveranciers: Rusland in, Oekraïne out
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt