1 januari 2011 - 18:32 - Economie
De nieuwe Trans-Maghreb snelweg die Mauritanië, Marokko, Algerije, Tunesië en Libië moet verbinden op een afstand van meer dan 2500 km, is het grootste en duurste infrastructurele project in Afrika.
Volgens een klassering van "Associated Press" over infrastructuur-projecten in de wereld, komt de Trans-Maghreb snelweg in de top 30 van de grootste projecten op aarde.
De snelweg, gedeeltelijk uitgesteld vanwege de economische crisis, is reeds operationeel in Tunesië op 310 km (Oued Zarga-Tunis-Sousse-Sfax).
In Marokko is de snelweg die via Laayoune moet passeren, reeds in dienst tussen Agadir, Marrakech, Casablanca, Rabat en Fez. De aansluitende gedeelte tussen Fez en Oujda, gelegen op de Marokkaans-Algerijnse grens, moet dit jaar rond de zomer worden afgerond.
Het Algerijnse gedeelte die de Marokkaanse en de Tunesische grenzen moet verbinden, is ook in constructie voor een inbedrijfstelling gepland in 2011, terwijl de Libische deel zal worden uitgevoerd in samenwerking met Italië voor een levering in 2014. Alleen Mauritanië staat achter op de planning door gebrek aan financieringen.
Tweede kans voor Hakim Ziyech
Zoon Marokkaanse miljardair koopt villa van 15 miljoen dollar in Miami
Nador: gloednieuw veerbootterminal om Marokkaanse diaspora te verwelkomen
Tweede voedselvergiftiging in minder dan een maand in Marrakech
Algerijnse ontwerpster in Parijs bedreigd om Marokkaanse kaftan
Oracle werft ruim 1000 ingenieurs aan in Marokko
Oracle werft ruim 1000 ingenieurs aan in Marokko
Nieuwe regeling voor inkomstenbelasting op vastgoed in Marokko
Algerije wil Marokko van troon stoten op Europese tomatenmarkt
Marokko’s tarweleveranciers: Rusland in, Oekraïne out
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij