9 oktober 2022 - 18:00 - Economie
Marokkaanse en Saoedische zakenlieden hopen nog steeds op de lancering van de langverwachte rechtstreekse zeeverbinding tussen Tanger en Djedda. Het project ligt opnieuw op tafel, als gevolg van het bezoek aan Marokko van de Saoedische minister van Handel, Majid Bin Abdullah Al-Qasabi.
De Saoedische minister sprak op dinsdag 4 oktober in Casablanca van "een zeer vruchtbaar bezoek". Dat deed hij in de marge van het Marokkaans-Saoedische economische forum, dat werd bijgewoond door zo’n 100 Saoedische zakenlieden, die de investerings- en handelsmogelijkheden van de Marokkaanse markt kwamen verkennen, schrijft La Vie éco. De handelsbetrekkingen tussen beide landen bedragen momenteel niet meer dan 19 miljard dirham en daarvan is slechts 5% voor rekening van de Marokkaanse export. Marokkaanse ondernemers willen dit graag in evenwicht brengen en hopen daarom op de opheffing van de logistieke beperkingen, die de ontwikkeling van de handelsbetrekkingen belemmeren.
Lees ook: Saoedi-Arabië wil twintig keer meer Marokkaanse werknemers
Chakib Alj, voorzitter van de Algemene Confederatie van Marokkaanse Ondernemingen (CGEM), zegt dat het niet gaat over "opzettelijke beperkingen, maar over een gebrek aan communicatie en regelmatige bijeenkomsten. Het is ook een kwestie van administratieve beperkingen". Volgens hem is de wil om te werken aan de problemen die de ontwikkeling van de economische betrekkingen vertragen, duidelijk aanwezig. "Wat betreft het project van de scheepvaartverbinding, kan ik u vertellen dat het nog steeds op schema ligt. Gemiddeld duurt het zo’n tien dagen om Marokkaanse producten naar Saoedi-Arabië te vervoeren. De lijn zal zeer belangrijk zijn om Marokkaanse zakenlieden op de Saoedische markt te begeleiden. Het handelsvolume zal snel toenemen en de maritieme lijn zal vanzelf volgen," aldus Chakib Alj.
Lees ook: Weldra zeeverbinding tussen Marokko en Saoedi-Arabië
Momenteel bestaan er twee scenario’s voor de Marokkaans-Saoedische zeeverbinding: Tanger-Rades-Djedda of Tanger-Marseille-Rades-Djedda. De laatste optie zou de voorkeur hebben omwille van rentabiliteitsredenen. De commerciële uitwisselingen tussen Marokko en Saoedi-Arabië zijn op dit moment namelijk niet rendabel genoeg. "De Saoedische markt is belangrijk voor ons. We hebben ons lange tijd gericht op de Europese en Amerikaanse markten, ten koste van de Golf- en Aziatische markten. Saoedi-Arabië kan een echte toegangspoort zijn voor Marokkaanse zakenlieden tot deze veelbelovende markten, vooral in sectoren waar Marokko onmiskenbare troeven heeft, zoals agrovoeding, handwerk en hernieuwbare energie," concludeert Chakib Alj.
Marokkaanse marine onderschept vijf ton hasj voor kust Al Hoceima
Drie mensen verpletterd door lift in hotel in Casablanca
Marokkaanse toerisme richt zich op Gen Z met TikTok-campagne
Tarik Khbabez bevestigt deelname aan Glory Grand Prix
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Abdelmajid Mehdi, een leven in armoede... en een triomf in Parijs
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko
Spanje verliest grote investering aan Marokko
Marokko jaagt op Airbnb-inkomsten