16 mei 2021 - 20:00 - Marokko
Volgens een onderzoek van de Sunergia-groep, maakt tussen de 84 en 90 procent van de Marokkanen gebruik van de smartphone-applicatie WhatsApp. Ongeveer 79% van deze groep gebruikers is verslaafd aan de app. Ook blijkt dat 3 van de 4 Marokkanen regelmatig gebruik maakt van Facebook.
Uit het onderzoek van de Sunergia-groep naar het sociale mediagebruik onder Marokkanen in 2021, blijkt dat 90% van de inwoners in stedelijke gebieden WhatsApp gebruikt. De gebruikers bevinden zich in alle lagen van de bevolking en komen uit alle regio’s van Marokko.
De enige twee groepen die nagenoeg geen gebruik maken van WhatsApp zijn boeren en vissers ouder dan 45 jaar met een zeer laag inkomen en mensen zonder een smartphone. De spraakberichtoptie van de app heeft ervoor gezorgd WhatsApp in Marokko populair is bij alle sociale klassen. Uit het onderzoek blijkt ook dat een derde van de WhatsApp-gebruikers geen schoolopleiding heeft gehad.
Toch blijft Facebook het meest gebruikte sociale medium in Marokko. Drie op de vier Marokkanen maken regelmatig gebruik van dit platform, waar het in 2019 nog ging om 57% van de Marokkaanse bevolking. Hoewel de gebruikers van Facebook ook in alle lagen van bevolking zijn terug te vinden, wordt dit medium meer gebruikt door jonge mensen. Van de Marokkanen die ouder zijn dan 65 jaar, gebruikt 58% WhatsApp en heeft slechts 27% een Facebookaccount.
Het gebruik van Instagram is in Marokko in de afgelopen twee jaar met 50% gestegen. Er zijn tussen de 10 en 15 miljoen Marokkanen (42% van de bevolking) die het medium regelmatig gebruiken. Het gaat hier vooral om mensen van 35 jaar en ouder die meestal werken in de kunst- en cultuursector, de handel of in de industriële sector.
Verder blijkt uit het onderzoek van Sunergia dat 21% van de Marokkanen Snapchat gebruikt, 14% maakt gebruik van de app TikTok en 18% gebruikt LinkedIn. De minst gebruikte sociale media in Marokko zijn Twitter (5%) en Pinterest (1%).
Brahim, als baby in Berkane gestolen, op zoek naar identiteit
Met de trein van Madrid naar Casablanca vóór 2030?
Marokko gaat TikTok beperken
Eid ul-Adha: Marokko waarschuwt voor online oplichters
Marokkaanse televisie koopt Turkse topseries
Vastgoedfraude in Casablanca: verkozenen en ondernemers centraal
Brahim, als baby in Berkane gestolen, op zoek naar identiteit
Met de trein van Madrid naar Casablanca vóór 2030?
Marokko gaat TikTok beperken
Eid ul-Adha: Marokko waarschuwt voor online oplichters
Vastgoedfraude in Casablanca: verkozenen en ondernemers centraal
Marokko: pensioen op 65 jaar?
De tragische reis van Mustapha (16)
Marokko investeert 400 miljard dirham in treinen: 43 steden verbonden