12 november 2013 - 19:16 - Cultuur
Mohamed Ulad-Mohand, Frans-Marokkaanse maker van de documentaire "Hercules tegen Hermès" werd aangeklaagd wegens smaad, door de Franse zakenman Patrick Guerrand Hermès. De cineast moet maandag voor de rechter in Assilah verschijnen.
Patrick Guerrand Hermès vraagt het verbod van de documentaire, of tenminste de verwijdering van de naam "Hermès" in de titel. Hij beschuldigt Mohamed Ulad Mohand en de Franse producent van de film, Nicolas Namen, van chantage.
De documentaire gaat over een geschil tussen een Marokkaanse boerenfamilie en Patrick Guerrand Hermès, eigenaar sinds enkele jaren van stukken grond aan de kust van Assilah. Hoe deze gronden werden verworven door het vastgoedbedrijf van de Franse zakenman en hoe de investeringen in de regio worden aangepakt, worden fel bekritiseerd in de film.
Mohamed Ulad-Mohand zegt herhaaldelijk bedreigd te zijn geweest door vrienden van de zakenman. Hij is de levenspartner van Mazarine Pingeot, dochter van de overleden Franse president François Mitterrand, met wie hij drie kinderen heeft.
Update 12 november
Het Gerecht van eerste aanleg in Casablanca heeft op maandag televisiezender 2M en filmmaker Mohamed Ulad-Mohand, veroordeeld tot een schadevergoeding van 80.000 dirham aan Patrick Guerrand Hermes, voor het uitzenden van de documentaire "Hercules tegen Hermes."
VK waarschuwt opnieuw voor reizen naar Marokko
Wapendeal VS-Marokko maakt Algerije boos
Chariot Oil & Gas mikt op groot gasveld in Marokko
Grote stadions, snelwegen, HSL: Marokko werkt aan zijn infrastructuur voor 2030
Walid Regragui op zoek naar talenten in Europa
Malika Ménard betoverend met Marokkaanse kaftan
Malika Ménard betoverend met Marokkaanse kaftan
Rym Fikri reageert op aanvallen schoonfamilie
Britse actrice Cheryl Fergison vertelt over huwelijk met Marokkaan
Twee jaar cel voor makers liedje "Kobi atay" in Marokko
Manal Benchlikha schittert in kaftan op Emi Gala in Dubai (foto’s)
Salma Rachid onder vuur in Marokko
Chaos op concert Marwan Khoury in Casablanca
Marokkaanse artiesten: sensatie, geld en buzz op sociale media