1 februari 2024 - 13:00 - Economie
Marokko zet ambitieuze stappen om een wereldleider te worden in de productie van batterijen voor elektrische voertuigen. Hierbij richt het land zich op samenwerkingsverbanden met grote Chinese investeerders en is het van plan om metalen te winnen uit de zeebodem rond de Canarische Eilanden, een gebied dat onderwerp is van een territoriaal geschil tussen Spanje en Marokko.
De kwestie rond de zeegrenzen bij de Canarische Eilanden blijft een punt van verdeeldheid tussen Marokko en Spanje, ondanks de erkenning door Spanje van Marokko’s soevereiniteit over de Sahara. Als onderdeel van zijn streven om een wereldleider in de productie van elektrische batterijen te worden, is Marokko van plan om de rijke minerale voorraden in de zeebodem van de archipel te benutten, essentieel voor de vervaardiging van batterijen.
Lees ook: Elektrische batterijen: Marokko op weg om wereldmacht te worden
Het Zuid-Koreaanse bedrijf LG Chem, gespecialiseerd in de productie van batterijen met nikkel-, kobalt- en mangaankathodes, die geleverd worden aan autofabrikanten zoals Ford, Chevrolet en Renault, heeft reeds de bouw aangekondigd van een grote fabriek in Marokko in samenwerking met het Chinese Youshan, een dochteronderneming van de gigant Huayou. Dit project zal een investering vergen van 18 miljard euro en zal naar verwachting operationeel zijn in 2026, met een jaarlijkse productie van ongeveer 50.000 ton lithium-, fosfaat- en ijzergebaseerde batterijen, meldt El Dia.
LG Chem plant ook een lithiumconversiefabriek in Marokko, die naar verwachting in 2025 operationeel zal zijn en jaarlijks zo’n 52.000 ton lithium zal produceren. Naast LG Chem en Youshan is de Chinese gigant Gotion High Tech, een wereldleider op het gebied van batterijen, van plan om 6 miljard euro te investeren in een grote fabriek in de regio Laayoune-Sakia el-Hamra in de Marokkaanse Sahara.
Lees ook: Elektrische batterijen: Chinese groep bouwt mega fabriek in Marokko
Marokko is met name geïnteresseerd in de minerale voorraden van El Hierro, Echo, Drago en vooral Tropic, dat de grootste afzettingen bezit. Terwijl de Marokkaans-Spaanse grensbepaling bij de Canarische Eilanden nog afhangt van de United Nations Convention on the Law of the Sea, zet Marokko in op grootschalige productie van batterijen voor elektrische voertuigen.
Marokko: begraafplaatsen vol, families in nood
Marrakech: moord in villa, meerdere veroordelingen
Twee nieuwe snelwegen gepland in Marokko
Vlucht Parijs-Agadir maakt noodlanding door zwangere vrouw
Noord-Marokko getroffen door nieuwe aardbeving
Süper Lig: Galatasaray wint dankzij Hakim Ziyech en komt stap dichter bij titel
Algerije wil Marokko van troon stoten op Europese tomatenmarkt
Marokko’s tarweleveranciers: Rusland in, Oekraïne out
Dit zijn de meest verkochte auto’s in Marokko
Marokko sterker dan China en Rusland op Europese fosfaatmarkt
Marokko: cafés onder druk
Marokko verwelkomt nieuwe luchtvaartmaatschappij
Dit gaat de tunnel tussen Marokko en Spanje kosten
SDX Energy start productie gas in Marokko