4 december 2019 - 12:00 - Economie
China en Frankrijk willen beiden de nieuwe Marokkaanse HSL-lijn tussen Marrakech en Agadir aanleggen. Frankrijk werd tot voor kort als favoriet beschouwd.
Dankzij een uitstekend lobbywerk van de Chinese autoriteiten via het staatsbedrijf China Railway Construction Corp heeft China echter de aandacht weten te trekken van Rabat.
Frankrijk was tot nu toe favoriet omdat het Europees land al de HSL tussen Tanger en Casablanca had gebouwd en project ter hoogte van 51 procent had gefinancierd, oftewel 1,1 miljard euro, via het Franse ontwikkelingsagentschap AfD.
Jean Yves Le Drian, Franse minister van Buitenlandse zaken, was onlangs op bezoek in Marokko om onder meer over de nieuwe HSL tussen Marrakech en Agadir te spreken. De concurrentie van China zorgt nu echter voor enige spanningen tussen de Frankrijk en Marokko. Bruno Lemaire, Franse minister van Economie en Financiën die op 23 november in Marokko werd verwacht voor de eerste verjaardag van de Marokkaanse HSL, had op het laatste moment zelfs zijn bezoek uitgesteld.
Koning Mohammed VI had in zijn toespraak voor de 44e verjaardag van de Groene Mars in november dit jaar verklaard dat er serieus moest worden nagedacht over de aanleg van een treinverbinding tussen Marrakech en Agadir.
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Café van hoge ambtenaar gesloopt in Tanger
Sofyan Amrabat teleurgesteld
Gedetineerden mishandeld in gevangenis Tetouan?
Marrakech: psychose na fatale voedselvergiftigingen
Algerije stapt naar Internationaal Olympisch Comité in conflict met Marokko
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Chinese giganten investeren $910 miljoen in Tanger
Marokko investeert fors in luchtvaart voor WK 2030
Tomatenprijzen in Marokko opnieuw gestegen
Casablanca komt met hogere tarieven en boetes
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro