19 februari 2022 - 09:00 - Marokko
YouTube is leider op het gebied van sociale media in Marokko, waar begin 2022, zo’n 84,1% van de totale bevolking toegang heeft tot het internet. Dit blijkt uit gegevens van Google die opgenomen zijn in het digitale rapport van DataReportal.
Met 21,4 miljoen gebruikers begin dit jaar, is YouTube het belangrijkste sociale medium in Marokko, vóór het platform van Meta, Facebook (2ᵉ met 18,95 miljoen gebruikers). Daarna volgt Instagram, ook een platform van Meta (3ᵉ met 9,3 miljoen gebruikers).
Lees ook: Marokko wil breedbandinternet gaan aanleggen
Het video-sharing platform TikTok staat op de vierde plaats met 5,97 miljoen gebruikers, voor Snapchat (5ᵉ met 5,50 miljoen gebruikers) en LinkedIn (6ᵉ met 3,5 miljoen gebruikers). Twitter is de hekkensluiter met 2,85 miljoen gebruikers in Marokko.
Lees ook: Het gedrag van Marokkaanse internetgebruikers
Volgens het DataReportal-rapport hebben 23,8 miljoen Marokkanen of 63,4% van de bevolking, een account op sociale media. De grote toename in de toegang tot internet in 2020 en 2021 in Marokko, is te verklaren door verschillende factoren, waaronder het afstandsonderwijs, de lockdowns en het thuiswerken. Van de 37,56 miljoen inwoners van Marokko, waren er 31,59 miljoen aangesloten op het internet in januari 2022, een stijging van 1,2% op jaarbasis, aldus het rapport.
Booking dicteert wet aan Marokkaanse hotels
Voedselzekerheid: Marokko redt Afrika
Saad Lamjarred dreigt met rechtszaak tegen Hit Radio
Toeristen ontsnappen aan dood bergweg in Ourika
Marokko: Eid al-Adha bedreigd door schaapsprijs
Marrakech voert strenge actie tegen illegale taxi’s
Voedselzekerheid: Marokko redt Afrika
Toeristen ontsnappen aan dood bergweg in Ourika
Marokko: Eid al-Adha bedreigd door schaapsprijs
Marrakech voert strenge actie tegen illegale taxi’s
Casablanca krijgt eindelijk regionale treinen
Marokko: nieuwe spoorlijn gepland
Prinses Bodour Al Qasimi bezoekt Marokko
Man in Marokko wordt wakker net voor begrafenis