14 november 2023 - 09:00 - Economie
Europese havens vrezen de toekomst vanwege de snelle ontwikkelingen van de Marokkaanse haven Tanger Med. Malta vreest dat de invoering van een milieubelasting binnen de Europese Unie vanaf 2024 grote scheepvaartmaatschappijen zal aanmoedigen om voor niet-EU havens zoals Tanger Med te kiezen vanwege de fiscale voordelen.
Kevin J. Borg, CEO van het Malta Maritime Forum (MMF), heeft in een interview met The Malta Independent zijn zorgen geuit over de "onmiddellijke dreiging" dat grote scheepvaartmaatschappijen zich terugtrekken uit Malta. Dit is een direct gevolg van de milieubelasting die in EU-landen wordt ingevoerd. Borg benadrukt dat, hoewel de milieudoelstellingen van het EU Emissiehandelssysteem (ETS) prijzenswaardig zijn, de huidige uitvoeringsmechanismen van dit systeem de fundamentele principes en doelstellingen van Europa voor koolstofneutraliteit onbedoeld kunnen ondermijnen.
Lees ook: Tanger Med in top 5 best presterende havens ter wereld
Het EU ETS, het eerste grote koolstofmarktinitiatief, speelt een cruciale rol in de EU-strategie om klimaatverandering tegen te gaan. Het helpt bij het effectief verminderen van broeikasgasemissies. Volgens de EU ETS-richtlijn voor maritiem transport moeten schepen emissierechten inleveren om de koolstofuitstoot te compenseren die ze veroorzaken tijdens het varen. Borg legt uit dat, bij gebrek aan een wereldwijde maatregel, schepen die EU-havens aandoen hogere kosten zullen hebben. Schepen die EU-havens vermijden, kunnen daarentegen de voorwaarden (en kosten) van de richtlijn ontlopen.
Borg benadrukt dat dit kostenverschil, dat kan oplopen tot 34 miljoen euro per jaar per route, belangrijk genoeg is om grote scheepvaartmaatschappijen te dwingen alternatieve oplossingen te zoeken. De toenemende investeringen van grote scheepvaartmaatschappijen in containerterminals om capaciteit te creëren in havens in niet-EU landen in het Middellandse Zeegebied, zoals Egypte en Marokko, bevestigen deze trend. Hierdoor zijn zij in staat om de hoge kosten van de EU ETS-richtlijn te omzeilen.
Lees ook: Spaanse havens vrezen verlies van miljarden euro’s door Tanger Med
De expert waarschuwt dat deze investeringen duidelijke signalen zijn dat grote vervoerders onomkeerbare beslissingen nemen om uit te wijken naar niet-Europese havens zoals East Port Said en Tanger Med. Deze beslissingen worden genomen om de hoge kosten die door deze richtlijn worden opgelegd te ontwijken, waarbij kleinere schepen worden ingezet om de goederen vervolgens naar de EU te vervoeren.
Verkeersruzie eindigt in drama in Agadir
Sofyan Amrabat vernederd door Arsenal-speler (video)
Marokkaanse ex-procureur eist 2 miljoen dollar van YouTuber in Canada
Miss Univers en Diego El Glaoui uit elkaar
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Grootste militaire oefening van Afrika vindt plaats in Marokko
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro
Heineken vindt nieuwe distributeur in Marokko
Booking dicteert wet aan Marokkaanse hotels
Marokkanen pas vijfde: EU-burgers domineren migratie in België
Rijke Spaanse familie investeert in nieuwe Marokkaanse luchtvaartmaatschappij
Marokkaanse meststoffen: harde klap uit VS