28 juli 2011 - 16:00 - Economie
Royal Air Maroc (RAM), die sinds zes maanden bijna 20 miljoen dirham per week verliest, gaat haar kapitaal openen aan buitenlandse bedrijven en het publiek om een faillissement te vermijden.
De vliegtuigmaatschappij en de Marokkaanse staat denken na over een mogelijke verkoop van 20 tot 30%-belang van RAM aan een buitenlands bedrijf. Air France-KLM, Iberia-British Airways en Emirates zijn hierover reeds gecontacteerd.
De luchtvaartmaatschappij levert slechte resultaten op sinds de ernstige crisis die ze in 2008 kende en zal waarschijnlijk geherkapitaliseerd worden door de "Caisse de Depot et de Gestion" (CDG) en een Marokkaanse bank, om vervolgens een deel van haar kapitaal terug op de beurs te krijgen.
RAM, gedestabiliseerd door de zware concurrentie van low-cost maatschappijen, lijdt ook aan de verslechterende kwaliteit van haar dienstverlening dat regelmatig aan de kaak wordt gesteld door reizigers en professionals. De maatschappij blijft ook "politieke luchtroutes" bedienen, oorzaak van aanzienlijke verliezen.
Royal Air Maroc bezit een vloot van 60 vliegtuigen waarvan 22 in bestelling en bedient meer dan 70 steden over de hele wereld waarvan 60% in Europa.
Eliesse Ben Seghir recruiter voor Marokko?
Marokkaanse diaspora eist heropening zeeroute Al Hoceima-Motril
Marokkaanse CBD-markt in opmars: chocolade, thee, snus...
Eerste directe vlucht Tetouan-Amsterdam landt met succes
Politieagent in Tetouan betrapt met 11 kilo cocaïne
Kroonprins Moulay Hassan zit legerbijeenkomst voor (video)
Chinese giganten investeren $910 miljoen in Tanger
Marokko investeert fors in luchtvaart voor WK 2030
Tomatenprijzen in Marokko opnieuw gestegen
Casablanca komt met hogere tarieven en boetes
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro
Heineken vindt nieuwe distributeur in Marokko