20 juni 2021 - 19:00 - Economie
Er is meer bekend over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen Marokko en het Verenigd Koninkrijk. De twee landen streven naar een meer dynamische en innoverende bilaterale economische samenwerking, die betrekking heeft op diverse sectoren zoals onderwijs, landbouw en financiële diensten.
De nieuwe weg die de twee landen zijn ingeslagen zal de Marokkaanse economie stimuleren en van het koninkrijk een uitgelezen partner in Afrika maken, kondigde de Britse ambassadeur in Marokko aan in een interview waarover het dagblad Al Ahdath Al Maghribia bericht.
Lees ook: Elektriciteitskabel van 3800 km tussen Marokko en het Verenigd Koninkrijk
De Britse diplomaat benadrukte dat de regeling niet alleen Marokkaanse bedrijven die naar het Verenigd Koninkrijk importeren en exporteren in staat stelt van een toegang tot de Britse markt te blijven genieten, dit vrijwel zonder douanerechten, maar ook de verhoging van de exportquota van verscheidene landbouw- en visserijproducten bezegelt.
Simon Martin vertrouwt toe dat Marokko een strategische partner blijft van zijn land na de Brexit, zolang het koninkrijk aan Groot-Brittannië investeringsmogelijkheden biedt in verschillende sectoren. De nieuwe toenadering zal Marokko in staat stellen zich opnieuw te positioneren in de Britse diplomatie, voegde hij eraan toe.
Lees ook: Britten willen een tunnel aanleggen tussen Gibraltar en Marokko
In dit verband maakt de ambassadeur bekend dat 25% van de tomaten en 75% van de rode vruchten die in Groot-Brittannië worden geconsumeerd, uit Marokko worden ingevoerd. Voor de Brexit werden deze uit Spanje ingevoerd. Een prestatie die hij in 2021 graag zou willen verbeteren want Spanje is momenteel nog steeds de eerste exporteur naar Groot-Brittannië.
Naast deze landbouwcomponent wil Groot-Brittannië het havenverkeer nieuw leven inblazen via de haven van Tanger, die nu verbonden is met die van Dorset, ten nadele van Barcelona. Deze nieuwe lijn zal het rechtstreekse vervoer van goederen en de aankomst van Marokkaanse producten in drie dagen mogelijk maken, in tegenstelling tot de zes dagen die nu nodig zijn. Verder zal er ook aandacht zijn voor kwesties als samenwerking op het gebied van militaire bewapening en land- en onderzeebootopleidingen.
Marokko, koning van de Afrikaans green
Marokkaanse diaspora: vakantie verpest door administratieve rompslomp
Facelift voor meerdere Marokkaanse luchthavens
Marrakech: eindelijk een oplossing voor parkeren?
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Café van hoge ambtenaar gesloopt in Tanger
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Chinese giganten investeren $910 miljoen in Tanger
Marokko investeert fors in luchtvaart voor WK 2030
Tomatenprijzen in Marokko opnieuw gestegen
Casablanca komt met hogere tarieven en boetes
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro