18 november 2021 - 11:20 - Economie
Sinds het aflopen van de Marokkaanse bilaterale quota-overeenkomsten met Nederland eind september, mogen Marokkaanse beroepsbeoefenaren in het internationale wegvervoer (TIR) de Nederlandse markt niet meer bedienen.
Marokkaanse vrachtwagenchauffeurs kunnen niet langer producten naar de Nederlandse markt vervoeren, nu de Marokkaanse invoervergunning voor bepaalde Europese markten is vervallen. Gezien deze situatie heeft de Marokkaanse overheid contact opgenomen met de Nederlandse autoriteiten om extra invoerquotum aan te vragen om het jaar 2021 te voltooien, vertelt een ambtenaar van het ministerie van Transport en Logistiek aan Le360. De Marokkaanse ambassade in Den Haag heeft de opdracht gekregen om dit verzoek aan de Nederlandse regering te ondersteunen.
Lees ook: Nederlands recyclingbedrijf boekt succes in Marokko
De terugkerende kwestie moet worden opgelost in het kader van de gemengde Marokkaans-Nederlandse TIR-commissie, waarin marktdeelnemers en overheidsdiensten regelmatig bijeen moeten komen om de quota aan te passen aan de behoeften van elk land. Momenteel is de drempel van 4000 vergunningen ontoereikend voor de Marokko. Deze commissie zou op eind november opnieuw moeten overleggen, aangezien hun laatste vergadering in 2018 was.
De situatie was echter te voorzien, aldus de TIR-operatoren, die het ministerie verwijten dat het niet op dit probleem heeft geanticipeerd. "De verkeersstroom met Nederland is de laatste jaren veranderd. In plaats van verse producten (groenten, fruit, bloemen) te lossen op het logistieke platform in Perpignan (Frankrijk), zijn koelwagens begonnen met de rechtstreekse bediening van de Nederlandse markt, aangetrokken door een aanhoudende groei van de vraag", aldus een lid van de transportfederatie.
Lees ook: Marokko verslaat Spanje en Nederland op tomatenmarkt
Marokkaanse truckers zijn dus gedwongen alle verkeer van en naar Nederland op te schorten, in afwachting van een verlenging van de vergunningen. Afgezien van de mogelijke verlenging, vragen de Marokkaanse truckers om een grondige hervorming van de huidige verouderde werkmethode. "De wijze van beheer van het quotasysteem is verouderd. Het weerspiegelt niet de realiteit van de reële handel," aldus de Marokkaanse Vereniging van Intercontinentale Wegvervoerders (AMTRI).
Marokko: minder armoede, sterkere middenklasse
Marokko, koning van de Afrikaans green
Marokkaanse diaspora: vakantie verpest door administratieve rompslomp
Facelift voor meerdere Marokkaanse luchthavens
Marrakech: eindelijk een oplossing voor parkeren?
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Chinese giganten investeren $910 miljoen in Tanger
Marokko investeert fors in luchtvaart voor WK 2030
Tomatenprijzen in Marokko opnieuw gestegen
Casablanca komt met hogere tarieven en boetes
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro