18 november 2011 - 09:00 - Wereld
Minder dan een maand na zijn opening, trekt de eerste Lidl winkel van Melilla een groot aantal Marokkaanse toeristen aan, die er massaal komen om goedkopere producten te kopen. Deze consumenten met een hoge koopkracht, zijn een echte meevaller voor een land dat de depressie grenst.
Marokkanen zijn aangetrokken door de lage prijzen en de verscheidenheid van producten die ze kunnen kopen in de Lidl supermarkt. Dat vertelt Javier Mateo, Spaans vice-minister van Toerisme, die het gebrek aan toeristische infrastructuur om deze potentiële klanten te ontvangen, betreurt.
Javier Mateo legt in het dagblad El Faro uit dat Marokkanen die de grens oversteken om hun boodschappen bij Lidl te doen, van de gelegenheid gebruik maken om aankopen te doen in andere winkels van de enclave.
De lokale overheid moedigt de opening van andere winkels zoals Lidl, aan in Melilla, in de hoop nog meer Marokkaanse klanten aan te trekken. Ook zegt minister Mateo nog dat de Nederlandse supermarkt Spar, open sinds oktober in Melilla, de trend niet is in deze tijden van crisis.
In Ceuta wordt Lidl, open sinds 2007, dagelijks belaagd door honderden Marokkaanse klanten die zelfs van het centrum van Marokko komen om te winkelen.
Mehdi Benatia ontneemt Djamel Belmadi hoop
Casablanca onteigent eigendommen
Ayoub El Kaabi: voorstellen die niet geweigerd kunnen worden
Marokko bij toekomstige vredesmissie in Gaza?
Marokko koopt de Ghiath Smart Patrol, een ultramodern politievoertuig
Marokko-Algerije: Algerijnse zenders boycotten terugwedstrijd
Marokkaanse helden herdacht in Nederland
Marokkaanse die "Palestijnse kinderen wilde wreken" tot 45 jaar cel veroordeeld in VK
Spanje: ophef om "geheime reizen" Pedro Sanchez naar Marokko
Marokkanen gemarteld in Birma: justitie neemt zaak in behandeling
Ryanair stopt meerdere routes naar Marokko
Wanneer viert Nederland Eid ul-Adha?
Goed nieuws voor terdoodveroordeelde Marokkanen in Somalië
Spanje waarschuwt burgers die Marokko bezoeken