11 september 2021 - 15:00 - Economie
Algerije heeft besloten om de Maghreb-Europa Gaspijpleiding (GME), waardoor Spanje van aardgas wordt voorzien, niet meer te verlengen. Marokko verklaarde eerder dat het GME-dossier niet zou worden geblokkeerd. De niet-verlenging van het contract dat op 31 oktober afloopt zou Israël ten goede kunnen komen.
Op zoek naar nieuwe afzetmarkten voor zijn gasvoorraden, zou Israël voordeel kunnen halen uit de stopzetting van de Maghreb-Europa Gaspijpleiding die door Marokko loopt, schrijft de Middle East Monitor. Tel Aviv zou een aanbod kunnen doen voor het leveren van aardgas om aan de Marokkaanse marktbehoefte te voldoen, ter vervanging van het Algerijns gas. Israëlisch gas is ook een optie voor de bevoorrading van Madrid en de omliggende markten.
Lees ook: Algerije sluit definitief Maghreb-Europa gaspijpleiding
Het einde van de Maghreb-Europa Gaspijpleiding vindt plaats in een context die wordt gekenmerkt door de beslissing van Algiers om zijn diplomatieke betrekkingen met Rabat te verbreken. Vóór dit Algerijnse besluit had Marokko aangekondigd dat het GME-dossier niet zou worden geblokkeerd. "Dit is onze intentie, zoals wij die mondeling en schriftelijk, in het openbaar en in besloten gesprekken, steeds met dezelfde duidelijkheid en dezelfde consistentie tot uitdrukking hebben gebracht," verklaarde Amina Benkhadra, directeur-generaal van het overheidsbedrijf voor olie en steenkool (ONHYM).
Lees ook: Algerije anticipeert op einde concessie Maghreb-Europa-gaspijpleiding
Algerije vreesde van zijn kant dat de overeenkomst niet zou worden verlengd door Rabat en nam daarom op voorhand bepaalde maatregelen. In juli hebben de voorzitter van de Algerijnse energiemaatschappij Sonatrach, Tewfik Hakkar, en de voorzitter van de Spaanse maatschappij Naturgy, een overeenkomst ondertekend voor de uitbreiding van Medgaz, de onderzeese gaspijpleiding tussen Algerije en Spanje. Woensdag kondigde het Algerijnse bedrijf Sonatrach aan dat het de jaarlijkse transportcapaciteit van Medgaz had verhoogd van 8 tot 10,5 miljard kubieke meter.
Marokko, koning van de Afrikaans green
Marokkaanse diaspora: vakantie verpest door administratieve rompslomp
Facelift voor meerdere Marokkaanse luchthavens
Marrakech: eindelijk een oplossing voor parkeren?
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Café van hoge ambtenaar gesloopt in Tanger
Kan Marokko de concurrentie aan in de elektrische auto-industrie?
Chinese giganten investeren $910 miljoen in Tanger
Marokko investeert fors in luchtvaart voor WK 2030
Tomatenprijzen in Marokko opnieuw gestegen
Casablanca komt met hogere tarieven en boetes
Luchthaven Tanger krijgt facelift van 2 miljard dirham
Royal Air Maroc komt met nieuwe routes én nieuwe vliegtuigen
Marokkaanse Dirham licht gestegen ten opzichte van de euro