15 februari 2013 - 12:42 - Economie
Marokko kent de laatste jaren een sterke ontwikkeling van zijn haveninfrastructuur. Algerije vreest ervoor volledig van Marokkaanse havens te gaan afhangen. De Algerijnse markt wordt reeds grotendeels via Tanger Med geleverd, schrijft El Watan.
"Het voldoet dat de grens tussen Algerije en Marokko opent, omdat alle goederen bestemd voor de Algerijnse markt, via Tanger Med worden gedistribueerd. Het marktaandeel van de Algerijnse havens zou dan sterk dalen.", aldus Reda Hamiani, baas van het Algerijnse ondernemingsverbond, op dinsdag.
"De 14 havens in gebruik in Algerije dateren uit de koloniale tijd en zijn niet geschikt voor grote schepen die nu de handel domineren, omdat ze een beperkte capaciteit en een geringe diepgang hebben."
Bovendien zijn "het transport en de containerbehandeling in Algerije 40% duurder dan in Marokko". Dat zegt een Algerijnse havenexpert, die stelt dat de logistieke kosten in Algerije 25% van het BBP vertegenwoordigen, tegen slechts 15% in Marokko.
Volgens hem is het ook mogelijk dat, met de nieuwe oliehaven Nador West Med, Algerije aardolieproducten via Marokko zal moeten invoeren.
Reder CMA-CGM belooft binnenkort ook een nieuwe zeeverbinding tussen Tanger Med en de Algerijnse havens van Ghazaouet en Oran.
Bijna 7000 miljonairs in Marokko
Marokkaanse acteur Mustapha Zaari zwaar ziek
Drugsdealer bij terugkeer uit Marokko opgepakt in Nederland
Zangeres Karima Gouit op luchthaven Marrakech gearresteerd?
Marokkaanse cactusteelt in gevaar door schildluizenplaag
Spanje en Marokko wijzigen plan voor tunnel onder Straat van Gibraltar
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven
Marrakech wil van vervuilende industrie af
Volotea start nieuwe route naar Marokko