6 april 2012 - 15:10 - Economie
De Marokkaanse callcenter van het Franse telecombedrijf Free is in staking sinds 19 maart. De werknemers eisen betere werkomstandigheden en een salarisverhoging.
De 1700 werknemers van Total Call, Marokkaanse dochteronderneming van Iliad, zelf eigenaar van Free, stellen een belangrijke toename van de werklast aan de kaak. Zij zeggen in erbarmelijke omstandigheden te werken met veel te lage lonen.
Volgens Abderrahmane Seghir, vakbondsvertegenwoordiger van de Marokkaanse Unie van Arbeiders bij Total Call, verslechterde de situatie sterk na de lancering van "Free Mobile" en de komst van 2 miljoen nieuwe abonnees. "Voor ons is Free slachtoffer van haar succes, maar moeten de werknemers daar niet voor opdraaien!"
De vakbond eist een verhoging van 1500 dirham van de huidige salaris (momenteel 4000 dirham), meer transportmogelijkheden voor de werknemers en respect voor de Marokkaanse feestdagen.
Tanger: ambtenaren zwaar gestraft
Marokkaanse YouTuber vier jaar cel in
Broers Mounir en Mustapha leiden grootschalig datingscam
Lynx zorgt voor paniek in Tanger
Marokko-Algerije: shirt-oorlog...
Marokkaanse imams weigeren na Ramadan terug te keren uit Europa
Toerisme Marokko: zorgwekkende daling inkomsten
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld