28 september 2011 - 15:00 - Economie
De liberalisering van de distributie van sigaretten in Marokko blijkt onvoldoende te zijn om het monopolie te breken van de Britse Imperial Tobacco, dat zich 83% van de verkoop van sigaretten in het land toegeëigend heeft in de eerste helft van 2011.
Tot op heden zijn Japan Tobacco International (Winston, Camel, Benson & Hedges en Silk Cut) en British American Tobacco (Dunhill, Lucky Strike), de enige twee sigarettenfabrikanten die de goedkeuring hebben verkregen van het ministerie van Financiën voor distributie in Marokko.
Met het merk "Marquise", dat 15,5 dirham het pakje kost en 70% van de verkochte sigaretten in Marokko vertegenwoordigt, heeft Imperial Tobacco een belangrijke voorsprong op de concurrentie. Ook de merken Fortuna en Gauloises Blondes van de groep kennen een stijgende succes bij de middenklasse in Marokko.
De minimumprijs van een pakje sigaretten werd vastgesteld op 25 dirham door de regelgevende autoriteiten voor nieuwkomers, wat hen sterk benadeelt tegenover populaire merken zoals Marquise en Fortuna.
Twee nieuwe sigarettenfabrikanten staan momenteel op de wachtlijst voor distributie in Marokko. Capital Finance, die meer dan 10 miljoen dirham investeerde via zijn dochteronderneming K-Dis, wil "slim sigaretten", bestemd aan een vrouwelijk publiek, en sigaren in Marokko gaan verkopen. De tweede groep, de Spaanse Comet, wil zich ook specialiseren in de distributie van sigaren in het koninkrijk.
Boom hotelsector in Marokko baart zorgen op Canarische Eilanden
Sekstoerisme in Marrakech: AMDH woedend
Marokkaanse militaire uitgaven dalen, Algerijnse uitgaven versnellen
Algerijnse bondscoach Tanzania vecht schorsing na kritiek op Marokko aan
Meisje bijna ontvoerd in Beni Mellal
Dounia Boutazout presenteert nieuw seizoen Lalla Laaroussa
Marokko: nieuwe trends in vastgoedmarkt
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in