5 november 2014 - 21:44 - Economie
Ondanks eerdere ontkenningen denkt de Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën nog steeds aan de opening van een low-cost fabriek in Marokko.
Drie bronnen binnen het bedrijf hebben het project van Peugeot aan Les Echos bevestigd. Volgens hen is Marokko "in het vizier van PSA".
Waarom Marokko? Vanwege de lage kosten uiteraard! De automaker heeft een nieuwe strategie ontwikkeld genaamd "Back in the race". Onderdeel van deze strategie is een daling van de arbeidskosten in de komende twee jaar, tot minder dan 12,5% van de omzet.
Marokko wil het aandeel van de auto-industrie in het BBP van 14% naar 23% doen toenemen over de periode 2015-2020. Het land benadrukt daarvoor zijn nabijheid met Europa en de arbeidskosten die vier keer lager zijn dan in Frankrijk bijvoorbeeld.
Peugeot is niet de eerste automaker die zich in Marokko vestigt. Renault heeft één van zijn grootste fabrieken in Tanger. De gigantische fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 400.000 auto’s. De low cost modellen zijn voornamelijk bestemd voor de export.
Marokkaanse militaire macht: bedreiging voor Spanje?
West Ham stelt prijs Nayef Aguerd vast, interesse uit Saoedi-Arabië
Influencer Armani krijgt hulp van Nederland na blind date-schandaal in Marokko
Jamilla Baidou woedend: rijbewijs kwijt én mentaal ongeschikt verklaard
Marokko veilig om te bezoeken? Laatste reisadvies VK
Marokko wil 600.000 schapen importeren voor Eid ul-Adha
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven