24 april 2014 - 20:26 - Economie
Premier Abdelilah Benkirane wil het wettelijke minimumloon van 2300 naar 2500 dirham verhogen. De 10%-stijging zou geleidelijk aan over een periode van twee jaar worden ingevoerd.
Het Verbond van Marokkaanse Ondernemingen (CGEM) is echter niet akkoord. Een regeringsbron vertelde aan Akhbar Al Yaoum dat CGEM-voorzitster Meriem Bensaleh een 5%-verhoging heeft voorgesteld, dus ongeveer 100 dirham.
De overgrote meerderheid van de bedrijven weigeren een stijging van het minimumloon. Textielfabrikanten zijn bijvoorbeeld net klaar met het invoeren van de laatste stijging. Andere partijen stellen een toename van minder dan 5% voor, maar niet voor dit jaar. Een derde groep wil een loonstijging naargelang de sector.
Onderhandelingen zijn volop aan de gang. Vakbonden verwachten een antwoord van de regering voor donderdag 1 mei. Miloudi Moukharek, voorzitter van de Unie van Marokkaanse Arbeiders (UMT), herinnert er in een interview met l’Economiste aan, dat Abdelilah Benkirane tijdens zijn verkiezingscampagne had beloofd om het minimumloon naar 3000 dirham te verhogen.
Volgens Akhbar Al Yaoum wil de overheid op die manier de financiële druk op armere lagen verminderen. Het is de regering namelijk niet gelukt om rechtstreekse subsidies te geven aan armere lagen.
Het compensatiefonds profiteert nog steeds vooral aan rijken. Subsidies aan armere mensen bedragen slechts 5 dirham per dag en per persoon. 70% van het fonds, dus 43 miljard dirham, gaan naar grote bedrijven en landbouwers, fabrieken en de Rijksdienst voor Water en Elektriciteit. Dat blijkt uit het laatste rapport van het Rekenhof.
Marokko wil medische vliegtuigen huren
Marokko tweede leverancier van tomaten aan EU na Nederland
Marokko werkt aan nieuw masterplan voor luchthavens
België stuurt een inlichtingenofficier naar Marokko
Zware celstraf voor inbreker wisselkantoor Al Hoceima
Spanje zet AI-drones in om grens met Marokko te controleren
Europa wil strengere regels voor import citrusfruit uit Marokko
Dirham stijgt sterk ten opzichte van de euro
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko