30 juli 2013 - 13:23 - Cultuur
De Marokkaanse zenders Al Aoula, 2M, Al Maghribia, Tamazight TV en Assadissa zijn in de 12 eerste dagen van de Ramadan door 8,15 miljoen Marokkanen bekeken. Volgens MarocMétrie is dat 74,3% van de kijkers.
De hoogste kijkdichtheid op Al Aoula en 2M werd behaald tijdens de verborgen camera en Marokkaanse sitcoms. Samen werden ze bekeken door 8,1 miljoen Marokkanen, met een piek van 9,2 miljoen op 22 juli.
Marokkanen kijken dus vooral naar nationale zenders tijdens de iftar, tussen 19u45 en 21u30. MarocMétrie geeft geen informatie over andere zenders bekeken door Marokkanen.
Marokkaanse zenders investeren jaarlijks miljoenen in hun Ramadan-programmering. Advertentietarieven liggen ook veel hoger tijdens het vasten. Een commercial van 30 seconden tijdens de iftar kan oplopen tot 109.400 dirham.
Toch blijven de Ramadan-programma’s vrij slecht en mijden Marokkanen heel snel de nationale zenders. Tijdens Ramadan 2012 koos 50,5% kijkers voor buitenlandse - en vooral Arabische - zenders.
Kijkcijfers Ramadan 2012
– 2M: 36,7%
– Al Aoula: 8%
– Al Maghribia: 3,9%
Marokkaanse stad bij beste honeymoon bestemmingen
Spanje vecht voor WK 2030-kandidatuur met Marokko
Ramadan, maand van verspilling in Marokko
Marokkaanse boeren in vizier belastingdienst
Historische prestatie voor Tanger Med
Radiopresentator Momo betaalt hoge prijs voor grap
Radiopresentator Momo betaalt hoge prijs voor grap
Droomvakantie in Marokko voor Luz Mendez, vriendin van Brahim Diaz
Diefstal op Hit Radio echt of nep? Politie onderzoekt presentator Momo
Basma Boussel rechtvaardigt scheiding met Tamer Hosny
Dounia Batma verrast vanuit cel met nieuwe song
Gad Elmaleh over ontmoeting moeder met Charlotte Casiraghi
Yousef Ramal, van Brusselse straten tot Netflix-ster
Danira Boukhriss onthult geslacht baby