27 september 2014 - 10:46 - Economie
De directeur-generaal van het Marokkaans verkeersbureau ONMT is duidelijk. Om het toerisme in Marokko te ontwikkelen is het noodzakelijk dat het land een eigen low-cost vliegmaatschappij creëert.
In een interview met l’Économiste legt Abderrafie Zouitene uit dat het onmogelijk is om meer toeristen aan te trekken met enkel één nationale luchtvaartgroep, namelijk Royal Air Maroc.
Hoewel hij toegeeft dat Royal Air Maroc enorm veel inspanningen levert, kan volgens hem geen enkel land werken met één enkele vliegmaatschappij. Zouitene neemt Turkije als voorbeeld, dat niet één maar zes low-cost luchtvaartmaatschappijen én Turkish Airlines heeft.
Bovendien zal de nieuwe low-cost groep door de ministeries van Toerisme en Vervoer moeten worden opgericht, niet door Royal Air Maroc. Zouitene is zich er wel van bewust dat er rekening moet houden met de andere luchtvaartgroepen en dat iedereen winst moet blijven boeken.
Medio jaren 2000 had Marokko een open-sky akkoord gesloten met de Europese Unie. Het Koninkrijk had toen twee low-cost luchtvaartmaatschappijen. Jet4You werd in mei 2012 aan de Belgische groep Jetairfly verkocht terwijl Atlas Blue, low-cost groep van Royal Air Maroc, in 2009 verdween.
Nieuwe vliegtuigen voor Royal Air Maroc
Marokko in wereldtop goedkoopste familievakantiebestemmingen
Grotten van Hercules in Tanger bedreigd door bouwprojecten
Marokkaanse influencer in Algerije gearresteerd
Jonge vrouw vermoord na wilde avond in toeristencomplex Marrakech
Rotterdamse influencer Armani vast in Marokko na omstreden blind dating
Marokkanen gaan meer betalen voor dure auto’s
Vlees te duur in Marokko, consumenten ontevreden
Onderzeese zeekabelproject Marokko-VK veel duurder dan verwacht
Luchthaven Marrakech te klein, ambitieus uitbreidingsplan onthuld
Air Algérie haalt Royal Air Maroc in
Koffieprijzen krijgen bittere nasmaak in Marokko
3 miljard dirham omzet: gamemarkt in Marokko explodeert
Marokko: cafés profiteren van Eid om prijzen op te drijven